آشنایی با سرطان دهانه رحم و درمان آن

سرطان-دهانه-رحم

در این مقاله سعی می کنیم اطلاعاتی کامل از سرطان دهانه رحم به شما ارائه کنیم. این مطلب، به مرور و درطول زمان، تکمیل و اطلاعات جدید به آن اضافه می شود. جهت دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید. کافی ست روی سرفصل موردنظر کلیک کنید.

سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس) چیست؟

دومین سرطان شایع و چهارمین عامل سرطانی منجر به مرگ در زنان، سرطان دهانه رحم یا سرطان سرویکس (گردن رحم) می باشد. سالیانه صدها هزار زن در سراسر جهان به این بیماری مبتلا می شوند.

دهانه رحم (سرویکس) یک لوله باریک در پایین ترین قسمت رحم زنان است که به طرف واژن ادامه پیدا می کند.این عضو از بدن نیز مانند سایر اعضای بدن سلول های مختلفی دارد که در صورت نیاز بدن این سلول ها تقسیم می شوند. حال اگر این سلول ها بدون عدم نیاز بدن شروع به تقسیم سلولی غیرطبیعی کنند به توده های بافتی تبدیل می شوند که به آنها تومور گفته می شود و از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی به سایر اعضای بدن مانند مثانه، روده که مجاور این قسمت هستند گسترش پیدا می کنند. یکی از مواردی که باعث خطرناک شدن این سرطان می شود این است که علائم این بیماری تا زمانی که گسترش نیافته و پیشرفته نشده بروز نمی کنند و پس از گسترش آن به مثانه، روده، کبد و ریه علائم آن مشخص می شوند.

سرطان دهانه رحم

اگر این بیماری به موقع و در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است. به همین خاطر اگر فرد تغییرات و علائم غیر معمولی در اندام جنسی و تناسلی خود مشاهده کرد باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کند زیرا احتمال درمان در مراحل اولیه بسیار بیشتر از مراحل پیشرفته تر شده این بیماری است.

عوامل ایجاد سرطان دهانه رحم

عفونت به ویروس پاپیلون انسانی یا HPV در ۹۰ درصد موارد باعث ایجاد این بیماری در افراد می شود. فرد ممکن است چندین سال به این ویروس آلوده باشد و از آن بی اطلاع باشد. این ویروس زمانی که به مدت طولانی در بدن فرد باشد ممکن است به طور تدریجی خود را نشان دهد و برخی سلول های دهانه رحم را تبدیل به سلول های سرطانی خطرناک کند. البته در بسیاری از افراد نیز عفونت به این ویروس باعث ایجاد بیماری نمی شود. افراد زیر نیز بسیار مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند:

  • افرادی که به دخانیات اعتیاد دارند.
  • افرادی که بارداری و زایمان های متعدد داشته اند.
  • افرادی که قرص های ضدبارداری خوراکی به مدت ۵ سال یا بیشتر مصرف کرده اند.
  • افرادی که در سنین پایین رابطه جنسی خود را آغاز کرده اند.
  • افرادی که دارای شریک های جنسی متعدد هستند.
  • افرادی که همسرشان دارای چند شریک جنسی است.
  • افرادی که دچار کمبود ویتامین A ، C و اسید فولیک هستند.
  • افرادی که دچار چاقی مفرط هستند.
  • افرادی که فرزندی نداشته اند.
  • افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند: مانند افرادی که دارو مصرف می کنند یا مبتلا به ایدز هستند.

عوامل ایجاد سرطان دهانه رحم

بیشتر بخوانید: آیا سرطان دهانه رحم خطرناک است

علائم سرطان دهانه رحم

خون ریزی غیر طبیعی از واژن

این علامت ممکن است نشانه بیماری های دیگر نیز باشد ولی به طور کلی به دلیل ایجاد توده های غیر طبیعی و پاره شدن مویرگ های اطراف آن خونریزی ایجاد می شود. این خون ریزی امکان دارد پس از رابطه جنسی، بین دوره های قاعدگی، پس از معاینات لگنی، پس از دوش واژینال و حتی پس از یائسگی اتفاق افتد.

ترشحات مکرر و غیرمعمولی از واژن

اگر ترشحات بی بو و دارای رنگی روشن بود طبیعی است ولی اگر ترشحات زیاد و به رنگ قهوه ای یا رنگ پریده باشند یا با خون مخلوط باشند غیر طبیعی خواهد بود.

داشتن درد در هنگام برقراری رابطه جنسی

درد شدید در هنگام رابطه جنسی نشان می دهد سرطان به ناحیه تناسلی گسترش یافته است. البته امکان دارد این درد به دلیل سرطان نبوده و ممکن است بر اثر عفونت و بیماری های جنسی مانند STD باشد.

احساس فشار و درد شدید در لگن

درد لگن در زنان به خصوص در زمان قاعدگی به دلیل چرخه طبیعی آن شایع است. ولی اگر در زمان غیر از قاعدگی و به صورت ناگهانی ایجاد شود یک هشدار برای سرطان سرویکس است و حتی نشان می دهد این بیماری در مراحل پیشرفته ای قرار دارد.

احساس درد در هنگام ادرار

شایع ترین علامت سرطان سرویکس احساس درد و ناراحتی در هنگام ادرار است و علائم آن سوزش و احساس تنگی در مجاری ادراری است. این موضوع نشان دهنده پیشرفت سرطان به دستگاه ادراری است. البته توجه کنید هر درد و سوزشی در مجاری ادراری حتما بر اثر سرطان نیست و می تواند دلایل مختلفی مثل عفونت ادراری یا قارچی، مشکلات مثانه و حتی بیماری های جنسی داشته باشد.

تغییرات در دوران قاعدگی

این مورد نیز یکی از علائم شایع این بیماری است که دوران قاعدگی طولانی تر شده و حجم خونریزی نیز شدیدتر خواهد بود.

بی اختیاری در ادرار

اگر فردی مایعات زیاد مصرف می کند بی اختیاری در ادرار امری طبیعی است. ولی اگر به طور ناگهانی و بدون دلیل در فرد رخ دهد و ادرار نیز خونی باشد ممکن است یکی از علائم سرطان دهانه رحم باشد.

کاهش وزن

کاهش وزن ناگهانی و بی دلیل از علائم شایع در همه سرطان هاست پس در مورد سرطان سرویکس نیز صدق می کند.

خستگی مفرط

احساس خستگی در صورت عدم فعالیت های بدنی می تواند یک علامت برای بیماری در فرد باشد.

علائم سرطان دهانه رحم

پا درد و کمر درد

درد پاها و تورم آنها به دلیل عدم گردش خون در آنهاست که ناشی از سرطان است این درد با تشدید بیماری دائمی می شود و حتی باعث ایجاد کمر درد نیز می شود.

خروج مدفوع و ادرار از واژن

روش های تشخیص سرطان دهانه رحم

پاپ اسمیر: این مورد یک آزمایش موفق در تشخیص است که ساده و بدون درد است که با نمونه برداری ازسلول های داخل یا اطراف رحم و آنها را برای شناسایی سلول های غیر عادی بررسی می کنند.

با پاپ اسمیر بیشتر آشنا شوید

آزمایش DNA HPV: در این آزمایش HPV از نظر پر خطر بودن بررسی می شود. این آزمایش برای افرادی که تست پاپ اسمیر آنها غیرعادی است توصیه می شود.

کولپوسکوپی: یک آزمایش ساده است که مدت کوتاهی طول نمی کشد و متخصص بوسیله دستگاهی به نام کولپوسکوپ سلول های دهانه رحم را چندین برابر بزرگتر می کند و بررسی می کند. در صورتیکه پزشک در تست پاپ اسمیر مورد مشکوکی مشاهده کرد باید حتما بیمار را کولپوسکوپی کند.

آیا می دانید کولپوسکوپی چیست و هزینه آن چقدر است

کورتاژ دهانه رحم: خراش دهی و برداشتن سلول های داخلی دهانه رحم را گویند که یکی از روشهای تشخیص سرطان دهانه رحم است.

روش های درمان سرطان دهانه رحم

درمان این بیماری بسته به این سرطان که در چه مرحله ای باشد میتواند شامل درمان های زیر باشد:

  • عمل جراحی: میتواند با جراحی برداشتن رحم، غدد لنفاوی، تخمدان ها و لوله های فالوپ باشد.
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی (پرتو درمانی)

این درمان ها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی بر روی بیمار انجام شوند.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان دهانه رحم

پیشگیری از سرطان دهانه رحم 

  • معاینات منظم و دوره ای و انجام آزمایشات پاپ اسمیر
  • زدن واکسن HPV قبل از بیست سالگی
  • عدم مصرف دخانیات
  • داشتن رابطه جنسی امن و سالم
۴.۷/۵ - (۴۵ امتیاز)
دکتر ذاکرین متخصص زنان

خانم دکتر متین ذاکرین (جراح و متخصص زنان) فارغ التحصیل رشته تخصص زنان و زایمان و دارای بورد تخصصی در این رشته هستند. خانم دکتر ذاکرین بیش از ده سال است که در زمینه ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان فعالیت دارند و به جرات می توان گفت یکی از پزشکان پیشرو در فیلد عملهای زیبایی، ترمیمی و درمان اختلالات کف لگن در کشور هستند. حضور در کنفرانسهای بین المللی (بعنوان سخنران) و برگزاری ورکشاپهای آموزشی برای دیگر متخصصین زنان در تهران را می توان گوشه ای از رزومه کاری و حرفه ای دکتر ذاکرین به شمار آورد.

۱۴ دیدگاه ها
  • سلام وقت بخیر ، خانم دکتر عزیز من ۳۵ سالمه و HPV مثبت و از نوع ۱۸ دارم ، کولپوسکوپی انجام دادم و بیوپسی و CIN 1بودم الان دکتر برام وقت عمل leep گذاشته، می خواستم بدونم بایدحتما انجام بدم ؟

    • سلام. در این مورد نظر تخصصی پزشک معالج هست که حائز اهمیته و با توجه به مشاهدات بالینی و نتایج آزمایشات بهترین روش رو انتخاب میکنه. بنظرم اگر به این نتیجه رسیدن که عمل leep انجام دین بهتره انجام بشه.

  • سلام خانم دکترخسته نباشید.من یکسال هست که ویروس اچ پی وی دارم وتوی پاپ اسمیرم تغییرات سلولی نشون داده بود که کولپوانجام دادم وساعت ۶ تا۸ تغییرات سلولی نشون داد.میخواستم بدونم باتوجه به اینکه من این ویروس رومدت کوتاهیه دارم تغییرات سلولی میتونه ازچی باشه؟

    • سلام ممکنه از قبل مبتلا شده باشید یا تیپ ویروس HPV خیلی مهاجم بوده و همینطورچندین سال میگذره تا این بیماری تبدیل به سرطان بشه. این تغییرات پیش سرطانی رو به راحتی میشه درمان کرد. به دنبال پیگیری مداوم و درمان خودتون باشین تا بهبود پیدا کنید.

  • سلام خانم دكتر من hpv 18 دارم و جواب كلپوسكوپي ام CIN1 هست،احتياج به عمل جراحي داره؟تورو خدا جواب بديد

    • سلام نخیر. اما چون تیپ ویروستون، های ریسک هست هر سه یا شش ماه کولپوسکوپی بدین تا مطمئن بشین پیشرفت نکنه. در مورد شما زعایت نکات پاکسازی ویروس HPV و البته زدن واکسن گارداسیل توصیه میشه.

  • سلام خانم كتر من hpv18 مثبت بود و كولپو انجام دادم جواب cin1/2زده بود با تشخيص دكتر كورتاژ تشخيصي شدم و جواب پاتولو ژي زده cin3 من تو مقالات شما خوندم مرحله سه ديگه سرطان هست ميشه لطف كنين منو راهنمايي كنين ممنونم

    • سلام این مورد باید توسط پزشکت و جواب پاتولوژی نمونه گرفته شده از دهانه رحم تشخیص داده بشه عزیزم. اما Cin3 ممکنه شروع سرطان باشه حتی اگر سرطان هم شده باشه احتمالا هنوز پخش نشده و با یه جراحی ساده و درمان های کناریش به تشخیص پزشک، سلامت خودت را به دست میاری. حتما به متخصص عالی در این زمینه مراجعه کن و به توصیه هاش گوش بده. چیزی نیست که بخوای پشت گوش بندازی.

  • سلام خانم دکتر خسته نباشید.وقت بخیر.خانمی هستم ۳۳ ساله .پارسال تست پاپ اسمیر دادم منفی بود.امروز با تست اچ پی وی متوجه شدم که نوع ۱۶ رو دارم.همزمان پاپ اسمیر هم دادم ولی منفی بودالآن باید چیکار کنم ؟به نظر شما کولپوسکوپی هم انجام بدم ؟اصلا نمیدونم و حدس نمیزنم ویروس رو کی گرفتم

    • سلام عزیزم. اگر پاپ اسمیرت اکی بوده میتونی سه یا شش ماه دیگه تکرارش کنی. این مقاله را هم درباره خلاص شدن از شر ویروس اچ پی وی حتما بخون و به توصیه هاش عمل کن.

  • سلام، خانم دکتر عزیز من امسال سی سالم شده، که اردیبهشت متوجه زگیل کشاله ران و داخل واژن شدم،ازمایش دادم و نوع ٣٩ و٥١ رو که های ریسک هستن دارم، پاپ اسمیرم نرماله، میتونم اقدام به بارداری بکنم و بعد زایمان کلپوسکوپی بدم؟؟؟ اگه مقداری دهانه رحم سرطانی شده باشه و باردار بشم مشکلی پیش میاد؟؟

    • سلام اگر پاپ شما نرمال بوده جای نگرانی نیست اما بهتره شش ماه دیگه تکرار بشه. اگر سرطان در دهانه رحم شما وجود داشت به احتمال بیش از ۹۰ درصد پاپ شما نرمال نمی بود.

  • سلام خانم دکتر من همسرم مبتلا به اچ پی وی ۱۱ شده که احتمالا از من گرفته ، ما مدتی به دلیل درد نمی تونستیم رابطه داشته باشیم تا اینکه تورم مچ یکی از پاهاش مارو مشکوک کرد رفت دکتر اچ پی وی ۱۱ رو تشخیص دادن و زخم دهانه رحم رو تشخیص کولپوسکوپی نوشتن ، رفتیم و ۵ نمونه کلپوسکوپی برداشتن و حالا منتظر نتیجه هستیم اما با توجه به مقاله شما که فرمودین تورم مچ پا کمر درد گه گاه نشانه ی سرطانه ، من یک هفتس که خواب و خوراک ندارم. لطفا به من بگین که با این نشانه ها سرطان پیشرفته هست؟

    • سلام اچ پی وی ۱۱ در تیپ های کم خطر زگیل تناسلی است جای نگرانی زیادی نیست اما باز هم باید صببر کنید تا حواب کولپوسکوپی بیاد. ورم مچ پا نشونه بیماری ها و مشکلات بسیار زیادی است و سرطان فقط یکی از اون هاست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *