متخصص و جراح زنان

آیا خشکی واژن باعث ناباروری می شود

یکی از مشکلات رایج در بین زنان که معمولا رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خشکی واژن است. خشکی واژن معمولا احساس ناخوشایندی را در زنان ایجاد خواهد کرد و علت اصلی آن، کاهش هورمون استروژن است که با روش های درمانی متفاوت می‌توان آن را برطرف کرد. اما نگرانی بسیاری از زنان این است که آیا خشکی واژن باعث ناباروری می‌شود یا خیر؟ در ادامه برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید. برای دسترسی سریع به مطالب مقاله می توانید از این فهرست استفاده کنید.

علت خشکی واژن
علائم خشکی واژن
روش‌های درمانی خشکی واژن

علت خشکی واژن

کمبود هورمون استروژن، علت اصلی خشکی واژن است. این هورمون باعث حفظ ترشحات واژن و در نهایت باعث حفظ سلامت آن خواهد شد. علاوه بر این مورد، شستشوی واژن باعث برهم خوردن تعادل واژن و ایجاد التهاب و خشکی خواهد شد. مصرف برخی از داروها، استفاد از روش‌های پیشگیری از بارداری و عوامل روحی و روانی از دیگر علت‌های خشکی واژن هستند.

علائم خشکی واژن

عارضه خشکی واژن معمولا در هر سنی اتفاق می‌افتد، اما در دوران یائسگی به دلیل تغییر در هورمونها شایع‌تر است. برخی از علائم خشکی واژن عبارتند از:

• احساس سوزش و خارش در واژن
• داشتن خونریزی در هنگام برقراری رابطه جنسی و تجربه رابطه جنسی دردناک
• داشتن درد در ناحیه واژن
• مشکل و ناتوانی فرد در رسیدن به ارگاسم
تکرر ادرار، سوزش ادرار و یا عفونت‌های ادراری

خشکی واژن در یائسگی

همان طور که اشاره شد، یائسگی یکی از علت های خشکی واژن است، یائسگی می‌تواند میل جنسی را کم کند. کاهش میل جنسی اغلب با کم شدن هورمون استروژن در بدن زنان اتفاق می‌افتد. با کم شدن میزان هورمون استروژن، جریان خون در واژن کم می‌شود و همین موضوع باعث نازک شدن بافت واژن و لابیاها می‌شود.

معمولا در چنین شرایطی ممکن است خانمها از رابطه جنسی هیچ لذتی نبرند و رابطه جنسی دردناکی را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید: علت و درمان قطعی خشکی واژن در رابطه جنسی

آیا خشکی واژن باعث ناباروری می‌شود؟

همان طور که گفته شد، خشکی واژن به علت های مختلفی رخ می‌دهد. معمولا خشکی واژن به تنهایی عامل ناباروری نیست و اگر در زمان یائسگی رخ دهد، می‌تواند عاملی برای ناباروری باشد.

خشکی واژن در دوران یائسگی معمولا شایع‌تر است. در زمان یائسگی و بعد از آن، خشکی واژن به کمک روان کننده‌های حل شونده در آب، قابل درمان است. در این دوران معمولا بهتر است شما یا همسرتان، تا زمانی که پزشک تایید کند که تخمک گذاری متوقف شده، از کاندوم استفاده کنید. همچنین لیزر مونالیزا تاچ هم یکی از راهکارهای درمانی موثر خشکی واژن است.

استفاده از از ژل های لوبرایکاتور در هنگام برقراری رابطه جنسی، در زنانی که دچار خشکی واژن هستند، باعث از بین رفتن اسپرم ها و در نهایت عدم بارداری خواهد شد.

خشکی واژن یکی از بیماریهای شایع در زنان به خصوص در دوران یائسگی است. در صورتیکه شما هم به این اختلال دچار هستید، می‌توانید با شماره 02144463475 تماس بگیرید. خانم دکتر ذاکرین متخصص زنان و زایمان پس از تشخیص علت این عارضه، با استفاده از جدیدترین روشهای درمانی، این مشکل را برطرف خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین درمان خشکی واژن در یائسگی

روش‌های درمانی خشکی واژن

خشکی واژن معمولا بر اساس علت‌های ایجاد کننده این بیماری، متفاوت است. برخی از مهمترین درمان‌های این عارضه عبارتند از:

• استروژن درمانی
استفاده موضعی از استروژن در ناحیه واژن که به آن استروژن واژینال گفته می‌شود، یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین روش‌های درمانی خشکی واژن است و در مواردی که کمبود استروژن وجود دارد، برای بیمار تجویز خواهد شد. معمولا این روش درمانی می‌تواند عوارض یائسگی مانند تغییرات خلق و خود و گرگرفتگی در این دوران را به حداقل برساند.

درمان خشکی واژن با استروژن

• استفاده از لیزر مونالیزا تاچ
لیزر مونالیزا تاچ یکی از بهترین و موثرترین روش‌های درمانی برای خشکی واژن است ودر نهایت باعث می‌شود که شما بتوانید رابطه جنسی رضایت بخشی را تجربه کنید. لیزر مونالیزا با تحریک بافت داخلی واژن، خون رسانی را افزایش داده و موجب می شود کلاژن سازی اتفاق بیفتد. این روش درمانی بسیار موثر است، عوارضی برای شخص نخواهد داشت و در سریع‌ترین زمان ممکن باعث بهبودی خشکی واژن خواهد شد.

• استفاده از تکنولوژی RF
علاوه بر لیزر مونالیزتاچ، استفاده از دستگاه آر اف تکنولوژی جدیدی است که برای درمان خشکی واژن استفاده می‌شود. دستگاه آر اف، با استفاده از امواج رادیویی که با سرعت بالا تغییر فاز می‌دهند، باعث تحریک بافت‌های داخلی بدن خواهد شد و سلول‌های مخاطی را وادار به فعالیت خواهد کرد، در نهایت باعث برطرف کردن خشکی واژن خواهد شد.

اگر در مورد خشکی واژن در دوران یائسگی سوالی دارید، در بخش نظرات زیر همین مقاله مطرح کنید. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.

Flowers
بیشتر بخوانید...

ارسال سوال و دیدگاه

اینستاگرام دکتر ذاکرین با بیش از 120 هزار فالوور!