متخصص و جراح زنان

عوارض پرینورافی

تعداد بازدید: 4659

پرینورافی نوعی روش جراحی برای بازسازی دهانه واژن و ناحیه پرینه به دلایل زیبایی و پزشکی است و در اصل برای تنگ کردن ناحیه تناسلی به کار می رود. پرینه بین واژن و مقعد واقع شده است و در بردارنده عضلات کف لگن است و همچنین موجب افزایش لذت در حین رابطه جنسی می شود.این جراحی جزو یکی از روش های ترمیم واژن بعد از زایمان طبیعی است. در ادامه به تعریف این جراحی و عوارض آن می پردازیم. جهت دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید. کافی است روی سرفصل موردنظر کلیک کنید.

پرینورافی چیست؟
عوارض عمل پرینورافی
آیا جای زخم عمل پرینورافی باقی خواهد ماند؟
بهبودی پس از انجام عمل پرینورافی

پرینورافی چیست؟

پرینه بافت ناحیه بین واژن و مقعد است. زایمان طبیعی می تواند موجب پارگی یا آسیب به بافت پرینه شود. اغلب، روند بهبود پس از زایمان طبیعی موجب جای زخمی ناهموار و تغییر شکل پرینه می شود که موجب شلی واژن می شود.

عمل پرینورافی

این جراحی این آسیب ها را ترمیم می کند و بافت را جوری تغییر شکل می دهد تا به حالت قبل از بارداری بازگردد. این شیوه جراحی همچنین موجب بازسازی و سفت شدن عضلات می شود. ورودی واژن باریک تر شده و موجب تنگی واژن در حین رابطه جنسی می شود.
ترمیم بافت پرینه اغلب همراه با واژینوپلاستی انجام می شود اما به صورت یک عمل جداگانه نیز قابل انجام است.

مقاله مرتبط: آیا شما کاندیدای عمل پرینورافی هستید؟

چنانچه شما هم قصد تنگ کردن واژن خود یا انجام جراحی پرینورافی را دارید می توانید با مطب خانم دکتر ذاکرین به شماره 02144463475 تماس بگیرید. در جلسه معاینه و مشاوره قبل از جراحی پرینورافی، خانم دکتر همه سوالات شما را پاسخ می دهند و بهترین روش را به شما پیشنهاد می دهند.

عوارض عمل پرینورافی

همانند هر جراحی دیگری عوارضی مانند خونریزی، کبودی و عفونت وجود دارد. این موارد نادر هستند و معمولا به راحتی رفع می شود. در ادامه به بحث درباره عوارض پرینورافی می پردازیم.

1. سرگیجه و حالت تهوع بعد از عمل پرینورافی
تهوع و استفراغ ممکن است در طی یک یا دو روز پس از جراحی پرینورافی دیده شود که از عوارض داروهای بیهوشی هستند و اثر آنها به زودی از بین خواهد رفت.

2. درد پس از عمل پرینورافی
• درد حول ناحیه جراحی ممکن است پس از از بین رفتن تاثیر داروی بی حسی یا بیهوشی حس شود که به راحتی با داروهای مسکن تجویز شده قابل کنترل است.
• بهتر است تا 2 یا 3 روز پس از انجام جراحی پرینورافی به سر کار نروید زیرا فشار به ناحیه جراحی شده می تواند موجب کبودی، التهاب و درد بیشتر شود.

3. خونریزی غیر طبیعی بعد از جراحی پرینورافی
• استفاده از بخیه های جذبی کوچک ممکن است موجب عوارضی از جمله خونریزی شود که در اثر انجام فعالیت های سنگین رخ می دهد به همین دلیل توصیه می شود که تا دو یا سه روز به طور کامل استراحت کنید. برای جلوگیری از خونریزی بهتر است که برای حداقل 10 روز پیش و پس از انجام پرینورافی از مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپیرین خودداری کنید.

4. ترشح واژینال غیر طبیعی پس از انجام پرینورافی
• پس از انجام جراحی پرینورافی ممکن است دچار ترشحات واژینال زرد یا قهوه ای شوید زیرا واژن پر از ترشحات و انواع متفاوتی باکتری است که به بافت و بخیه زده شده واکنش نشان می دهند. بخیه ها در طی شش یا هشت هفته جذب می شوند. از این رو ممکن است دچار ترشح واژینال شوید. اگر این ترشحات همراه با بوی بدی بودند بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با کمک دارو مشکلتان برطرف شود.
• گاهی ترشحات واژن پنیری مانند هستند که ناشی از قارچ بوده و مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک پس از جراحی پرینورافی مانع به وجود آمدن این دست ترشحات می شود.

5. التهاب یا عفونت پس از جراحی پرینورافی
• عفونت معمولا ناشی از عدم رعایت دستورات یا عدم مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک است. همچنین ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت یا عفونت واژن پیش از انجام جراحی پرینورافی خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهند.
• علائم التهاب یا عفونت معمولا به صورت تغییر شکل زخم، باز شدن زخم یا تب است. بهتر است در صورت مشاهده این موارد به پزشک مراجعه کنید.

آیا جای زخم عمل پرینورافی باقی خواهد ماند؟

خانم دکتر متین ذاکرین متخصص و جراحی زنان و زیبایی نهایت تلاش را خواهند کرد تا برش کمی برای انجام جراحی ایجاد کنند و در اکثر موارد زخم ها پس از طی روند بهبودی غیر قابل تشخیص هستند. نتیجه نهایی معمولا چند ماه پس از جراحی قابل مشاهده است. معمولا برای اینکه در این عمل اثری از بخیه باقی نماند از لیزر مونالیزاتاچ استفاده می شود.

لیزر مونالیزا تاچ

بیشتر بخوانید: آشنایی با عمل زیبایی واژن

بهبودی پس از انجام عمل پرینورافی

اغلب بیماران در طی چند روز پس از انجام جراحی پرینورافی به سر کار بر می گردند. درد ناشی از جراحی پرینورافی به راحتی با داروهای مسکن قابل کنترل است. در طی چند روز مشاهده کمی خون غیر طبیعی نیست و استفاده از نوار بهداشتی توصیه می شود. ناحیه جراحی باید خشک و تمیز نگه داشته شود. به بیماران توصیه می شود که زیاد آب بنوشند و غذاهای فیبردار مصرف کنند تا دچار یبوست نشوند. فعالیت های عادی و ورزش را معمولا می توان 4 هفته بعد از جراحی پرینورافی از سر گرفت. بهتر است که تا شش هفته پس از انجام جراحی پرینورافی از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

چنانچه شما هم نیاز به جراحی تنک گردن واژن خود دارید می توانید با مطب دکتر ذاکرین تماس بگیرید. قبل از انجام عمل، خانم دکتر طی یک جلسه معاینه و مشاوره، وضعیت واژن شما را بررسی کرده و در مورد عمل و آمادگی های قبل از آن با شما صحبت می کنند و بهترین نوع جراحی را به شما پیشنهاد می کنند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین وقت ویزیت با شماره تلفن 02144463475 تماس حاصل فرمایید.

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنتهای زیر همین مقاله بپرسید. خانم دکتر ذاکرین در اسرع وقت جوابگوی سوال شما خواهند بود. برای دریافت پاسخ خود به همین صفحه مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید...

ارسال سوال و دیدگاه
سوالات کاربران

1: شادی:سلام خانم دکتر آیا می توان با لیزر مونالیزا گشادی واژن را برطرف کرد؟ باتشکر

سلام باید قبلش معاینه بشی والبته آر اف هم موثره.

2: محدثه صادقی:سلام خسته نباشی.یک هفته هست جراحی تنگی واژن انجام دادم.بعد از ۸ روز هنوز موقع خشک کردن لکه های خون رو دستمال کاغذی میبینم.این عادی هستش؟ اگربخیه هام باز شده باشن چجوری میتونم بفهمم؟

سلام. خیر بعد از این مدت دیگه نباید لکه خون حاصل از عمل جراحی دیده شه. بهتره با پزشک جراحتون تماس بگیرید و مجددا توسط ایشون معاینه شین.

3: قاسمی:سلام قصد ترمیم واژن دارم اگه بعدا تصمیم بارداری گرفتم زایمان چطوری میشه ؟ آیا ترمیم بهم میریزه؟ زایمان سخت ودردناک میشه؟

سلام. بعد از عملهای ترمیمی و عملهای تنگ کردن واژن، زایمان طبیعی توصیه نمیشه. چرا که نتیجه ترمیم به هم میخوره و مجددا نیاز به ترمیم پیدا می کنید. اما در زایمان براتون مشکل ساز نیست فقط همون بحث ترمیم مجدد و هزینه و جراحی جدید مطرحه.

4: مرجان:با سلام و عرض تبریک سال نو ،من بعلت پارگی هایی که چهار ماه پیش در اثر زایمان طبیعی داشتم مجبور شدم دوباره بخیه بشم و پرینورافی انجام بدم نکات بهداشتی و استراحت رو کاملا رعایت کردم و بخیه هام بدون هیچ عفونتی بعد از ده روز افتادن الان بعد از گذشت بیست روز هنوز مقدار کمی خونابه از واژنم ترشح میشه و درد مختصر ومبهمی در ناحیه ی پرینه م دارم متوجه شدم یه سوراخ خیلی خیلی ریز به اندازه ی نوک سوزن در پرینه م ایجاد شده خودش خوب میشه بنظرتون؟اینم بگم که روزی دوبار از پماد الفا و میموزا استفاده میکنم میخواستم ببینم این خونابه و درد مختصر پرینه طبیعی هستش؟

سلام. در برخی موارد ممکنه چنین عوارضی داشته باشه که در مرحله اول توصیه میشه به جراح مراجعه کنید. چون معاینه حضوری میتونه خیلی برای قضاوت و تصمیم گیری مفیدتر باشه و پزشک بنابر تجربه میتونه تصمیم بهتری بگیره. هرچند موردتون، مورد حادی محسوب نمیشه اما یه جلسه معاینه و ویزیت بعد از عمل همیشه نیازه.

ساعت کاری دکتر ذاکرین

ساعات مطب

شنبه ها
11 صبح تا 5 عصر