پیشگیری و درمان بیماری کلامیدیا در بارداری

بیماری-کلامیدیا-در-بارداری

طی کردن دوران بارداری معمولا با دشواری همراه است چه برسد به اینکه به نوعی بیماری مقاربت جنسی نیز مبتلا شده باشید. اگر فکر می کنید به نوعی عفونت جنسی مبتلا شده اید، باید حتما با پزشک خود در این باره صحبت کنید و فورا آزمایش دهید تا مشخص شود به چه عفونت هایی مبتلا شده اید.
اگر باردار هستید و فکر می کنید به کلامیدیا مبتلا شده اید یا این تشخیص برای شما تایید شده است، احتمالا سوالات زیادی دارید که چگونه ممکن است کلامیدیا بر کودک شما تاثیر بگذارد یا چه مراقبت ها و درمان هایی را باید انجام دهید. ما در این باره بیماری کلامیدیا و برداری، اثر کلامیدیا بر جنین در حال رشد، آنتی بیوتیک برای کلامیدیا و دیگر موارد مرتبط صحبت می کنیم.

کلامیدیا در دوران بارداری

بیماری های جنسی یا STD میتوانند برای کسانی که باردار هستند باعث مشکلات خاصی بشوند. خانم های باردار باید مراقب اینگونه بیماری ها باشند. مهم است که تمامی خانم های باردار در سه ماه اول بارداریشان از نظر ابتلا به اینگونه بیماری ها بررسی بشوند. اینکار باعث میشود که مطمئن شویم که مشکل خاصی برای مادر و بچه به وجود نیاید.

در هنگام بارداری امکان انتقال بیماری به نوزاد وجود دارد. اگر مادر کلامیدیا داشته باشد، میتواند باعث التهاب چشم ها و ذات الریه در نوزاد شود. درمان سریع مهم است. هرچه تشخیص زودتر انجام شود، درمان سریع تر شروع میشود و میتوان مطمئن شد که بیماری به کودک منتقل نشود و مشکلات جدی ای را درست نکند.

کلامیدیا در بارداری

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا هستند؟

با اینکه هرکسی میتواند مبتلا به بیماری های جنسی شود، عامل هایی وجود دارند که احتمال ابتلا به این بیماری هارا بیشتر میکنند.

خانم ها بیشتر از آقایان به کلامیدیا مبتلا میشوند. خانم های زیر ۲۵ سال که فعالیت های جنسی بالایی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا و سوزاک هستند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری توصیه میکند که هم آقایان و هم خانم ها سالیانه برای این دو بیماری چک بشوند. آن ها همچنین میگویند که خانم های باردار از نظر ابتلا به بیماری های سفلیس، ایدز یا HIV و هپاتیت B نیز چک بشوند.

نشانه ها و علائم کلامیدیا

کلامیدیا معمولا علامتی ندارد. یعنی اکثر کسانی که کلامیدیا دارند هیچ نشانه ای ندارند. اگر قرار باشد که نشانه ای ظاهر شود ممکن است که تا چند هفته پس از انتقال ظاهر نشوند.

علائم معمولا شامل موارد زیر میشود:

اگر این نشانه ها ظاهر شد حتما با دکتر خود تماس بگیرید، مخصوصا اگر که باردار هستید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع آشنایی با بیماری کلامیدیا

درمان کلامیدیا در دوران بارداری

درمان برای کلامیدیا باید بلافاصله بعد از تشخیص آغاز شود. آنتی بیوتیک ها برای کم کردن علائم و عفونت به کار برده میشوند. با این وجود مهم است که با دکتر خود درمورد اینکه آنتی بیوتیک ها تاثیری دارند یا نه و همچنین اینکه آیا عوارض جانبی داروها آسیبی به نوزاد میرسانند با نه صحبت کنید. مثلا داروی داکسی سایکلین بهتر است که در سه ماهه دوم و سوم بارداری مصرف نشود.

همچنین ممکن است که نسبت به یکی از داروهای کلامیدیا آلرژی داشته باشید. بدن همه آدم ها متفاوت است و بعضی اوقات مردم عوارض جانبی های متفاوتی را تجربه میکنند.

مرکز پیشگیری و درمان بیماری میگوید که داروهای درمان کلامیدیا ابتدا در مطب دکتر تجویز و مصرف شود. این به خاطر این است که مطمئن شویم که بعد از مصرف اولین دوز دارو واکنشی اتفاق نیوفتد. داروهای آنتی بیوتیک میتوانند باکتری های مفید دستگاه تناسلی یا مثانه را نیز از بین ببرند. این اتفاق میتواند ریسک ابتلا به عفونت های قارچی واژینال را بالا ببرد.

داروهای مناسب برای کلامیدیا در دوران بارداری

این آنتی بیوتیک ها برای درمان کلامیدیا در دوران بارداری تجویز میشوند:

• آزیترومایسین
  • اریترومایسین
  • آموکسی سیلین

اکثر پژوهش ها نشان میدهند که آزیترومایسین یک داروی امن و موثر است. واکنش ها و عوارض جانبی بد و خطرناک نسبت به این دارو خیلی کم پیش می آید.

عوارض جانبی آزیترومایسین میتواند شامل موارد زیر باشد:

• تهوع
  • دردهای شکمی

عفونت کلامیدیایی

عوارض جانبی اریترومایسین میتواند شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در تنفس
  • ضربان قلب نامنظم یا درد در قفسه سینه
  • زخم دهان
  • التهاب کبد

اگر اریترومایسین مصرف میکنید باید به مدت سه هفته بعد از مصرف دارو دوباره آزمایش دهید تا مطمئن شوید که عفونت کاملا از بین رفته است.

عوارض جانبی آموکسی سیلین میتواند شامل موارد زیر باشد :

• مشکل در تنفس
  • دشواری در ادرار کردن
  • ناراحتی معده

تمامی خانم های باردار باید تا سه ماه بعد از درمان دوباره آزمایش بدهند.

چنانچه شما هم از ترشحات سبز رنگ یا خاکستری واژن رنج می برید یا علائمی همچون خارش یا سوزش در ناحیه واژن یا لگن دارید، می توانید جهت دریافت خدمات تخصصی درمانی و کنترل بیماری خود به خانم دکتر متین ذاکرین جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شما می توانید در صورت نیاز برای دریافت وقت ویزیت با شماره ۰۲۱۴۴۴۶۳۴۷۵ تماس حاصل فرمایید.

آنتی بیوتیک هایی که نباید در دوران بارداری مصرف کرد

داکسی سایکلین و آفلوکساسین نباید در دوران بارداری مصرف شوند چرا که ممکن است در رشد نوزاد مشکل ایجاد کنند. همچنین داکسی سایکلین میتواند رنگ دندان های کودک را تغییر دهد. آفلوکساسین میتواند در DNA نوزاد تغییر ایجاد کند و به بافت پیوندی نوزاد آسیب وارد کند.

عوارض جانبی داکسی سایکلین میتواند شامل موارد زیر باشد:

• مسمومیت کبد
  • زخم مری
  • جوش های پوستی

عوارض جانبی آفلوکساسین میتواند شامل موارد زیر باشد:

• بیخوابی
  • بی قراری
  • مسمومیت کبدی

آنتی بیوتیک برای خانم هایی که باردار نیستند

خانم هایی که باردار نیستند درصورت نداشتن حساسیت میتوانند هرکدام از آنتی بیوتیک های معرفی شده را مصرف کنند. فایده ی آزیترومایسین این است که معمولا در یک مرحله مصرف میشود. داکسی سایکلین باید در هفت روز مصرف شود. با دکتر خود درمورد اینکه کدام آنتی بیوتیک برای شما بهتر است مشورت کنید.

پیشگیری از انتقال عفونت کلامیدیا

برای اینکه عفونت کلامیدیا انتقال پیدا نکند تا زمانی که درمان کامل نشده هیچ گونه رابطه ی جنسی ای توصیه نمیشود. اگر که به کلامیدیا مبتلا شده اید بهتر است که کسانی که با آن ها تا ۶۰ روز قبل از تشخیص بیماری رابطه ی جنسی داشته اید نیز برای این بیماری تست بشوند و اگر لازم بود درمان بشوند.

بهترین روش برای پیشگیری از کلامیدیا این است که تا زمانی که درمانتان کامل نشده از رابطه جنسی دوری کنید. اگر شما و همسرتان هر دو به این بیماری مبتلا شده اید تا زمانی که هر دو کاملا درمان نشده اید از رابطه جنسی دوری کنید.

بعضی از روش های پیشگیری از بیماری کلامیدیا:

• استفاده از کاندوم در هنگام رابطه ی جنسی
  • دادن آزمایش به طور منظم

کلامیدیا یک بیماری قابل درمان با استفاده از آنتی بیوتیک ها است. اگر که باردار هستید بهتر است که با دکتر خود درباره ی اینکه کدام روش درمان برای شما بهتر است مشورت کنید. حتما در سه ماهه اول بارداری خود از نظر ابتلا به بیماری های جنسی چک بشوید و از عوارض آنتی بیوتیک هایی که مصرف میکنید مطلع باشید.

پیشگیری از کلامیدیا با کاندوم

اگر در مورد عفونت کلامیدیا، روش های درمان یا خطرات آن در بارداری سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنتهای زیر همین مقاله بپرسید.

۴.۹/۵ - (۴۵ امتیاز)

• با سلام خانم دکتر من هنگام نزدیکی مخصوصا اول ارتباط درد شدید دارم ولی در طول رابطه کمتر میشه.همچنین بعدش دچار کله بینی میشم.تنها چیزی که منو قادر به تحمل میکنه حس دوست داشتنم توسط همسرم هست.همچنین خشکی اونجا رو هم دارم.

• سلام این علامتهایی که میگین علائم خشکی واژن هست و به دلیل این خشکی و حساسیت کانال واژن، در ابتدا دچار انقباضات عضلانی هستید. توصیه میکنم قبل از اینکه خراشهای جزئی درون کانال واژن بیشتر شن و رابطه رو دردناکتر کنند با استفاده از لیزر، جوانسازی واژن انجام بدین و مشکل رو مرتفع کنین.

• سلام دکترخسته نباشیدمن الان هفته۲۵ بارداریم،ترشحات سبزبسیارکمرنگ بدون بو دارم،امانه همیشه گاهی اوقات،ی دوره پمادواژینال استفاده کردم خوب بود اماالانم مثل قبله چکارکنم?

• سلام. خیلی وقتها عفونتهای واژن مقاوم به درمان میشن که علت اصلی اون هم به هم خوردن فلور واژنه. داروها رو تکرار کنید و در صورت نیاز داروهای قویتری بگیرید. اگر جوابگو نبود لیزر مونالیزا میتونه خیلی کمک کننده باشه و سرعت درمان رو بالا ببره. زیر نظر متخصص چند جلسه لیزر برای برگشت فلور واژن به حالت طبیعی رو پیشنهاد میکنم