جراح زیبایی و متخصص زنان

چرا بعد از نزدیکی دچار لکه بینی می شوم

تعداد بازدید: 807

بسیاری از زنان گاهی پس از رابطه جنسی دچار خونریزی واژینال می شوند. در واقع، 60 درصد زنان پس از یائسگی دچار خشکی واژن و آتروفی واژن می شوند و در اثر این خشکی دچار خونریزی یا لکه بینی در حین رابطه جنسی می شوند. علاوه بر این، حدود 10 درصد زنان پیش از یائسگی دچار مشاهده خونابه پس از نزدیکی می شوند.

علت خونریزی بعد از نزدیکی

اگر دارای عوامل افزایش دهنده خطر از جمله سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان و موارد دیگری که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، هستید یا یائسه شده اید، در صورت مشاهده خونریزی پس از رابطه جنسی حتما به پزشک مراجعه کنید. در ادامه این مقاله به بیان مطالب کلی درباره علل و روش های درمان لکه بینی پس از نزدیکی می پردازیم. جهت دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید. کافی است روی سرفصل موردنظر کلیک کنید.

علل خونریزی پس از رابطه جنسی
در چه صورت ریسک خونریزی پس از رابطه جنسی افزایش می یابد؟
چه هنگامی برای این علائم باید به پزشک مراجعه کرد؟
روشهای درمان لکه بینی بعد از رابطه جنسی
جلوگیری از لکه بینی پس از نزدیکی
نکته نهایی در مورد مشاهده خونابه بعد از نزدیکی

علل خونریزی پس از رابطه جنسی

خونریزی پس از رابطه جنسی ممکن است در زنان در همه سنین رخ دهد. در زنان جوانی که هنوز یائسه نشده اند، منبع خونریزی معمولا دهانه رحم است. در زنانی که یائسه شده اند، منبع خونریزی متغیرتر است و می تواند یکی از موارد زیر باشد:
• دهانه رحم
• رحم
• لابیا
• مجرای ادراری
از نظر علل موجب شونده خونریزی پس از رابطه جنسی، سرطان دهانه رحم نگران کننده ترین مورد است. این مورد به خصوص در زنان پیش از سن یائسگی نگران کننده است. در ادامه به بررسی علل اصلی مشاهده خونابه بعد از نزدیکی می پردازیم:

عفونت ها

برخی عفونت ها می توانند موجب التهاب بافت های واژن شوند که منجر به خونریزی می شوند و شامل موارد زیر هستند:
• بیماری التهاب لگن
• بیماری های مقاربت جنسی
• عفونت های دهانه رحم
• عفونت های واژن

آتروفی واژن

آتروفی واژن که همچنین سندرم ادراری تناسلی یائسگی نامیده می شود در میان زنان در طی روند یائسگی و زنان یائسه شده رایج است و همین طور در کسانی که تخمدان های آنها در طی جراحی برداشته شده است. با افزایش سن به خصوص هنگامی که پریود ها متوقف شوند، بدن شما استروژن کمتری تولید می کند. استروژن هورمون زنانه مسئول تنظیم دستگاه تولید مثل در زنان است.
هنگامی که میزان استروژن کاهش یابد، اتفاقاتی در واژن شما رخ می دهد. بدن شما مایع روان کننده واژن کمتری تولید می کند. بنابراین، واژن شما خشک و ملتهب می شود. میزان استروژن کمتر همچنین کشسانی واژن شما را کاهش می دهد و بافت های واژن نازک تر و شکننده تر می شوند که موجب ناراحتی، درد و خونریزی در طی و پس از رابطه جنسی می شود.

آتروفی واژن

چنانچه شما هم دچار خونریزی پس از نزدیکی شده اید، پیشنهاد می کنیم قبل از آنکه مشکل شما بیشتر شود به پزشک زنان مراجعه کنید. خانم دکتر ذاکرین بعنوان مرحله اول درمان، علل ایجاد کننده خونریزی شما را بررسی خواهند کرد و سپس بنا به علت ایجاد کننده بیماری، روش درمانی مناسب را برای شما تجویز خواهند کرد.. شما می توانید جهت تعیین وقت معاینه و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.

خشکی واژن

خشکی واژن می تواند منجر به خونریزی شود. علاوه بر آتروفی واژن، حشکی واژن نیز ممکن است توسط عوامل بسیاری مانند موارد زیر ایجاد شود:
• شیردهی
• زایمان
• جراحی برداشتن تخمدان ها
• داروهای خاصی مانند داروهای سرماخوردگی، داروهای آسم و برخی داروهای ضد افسردگی و ضد استروژن
• شیمی درمانی و پرتو درمانی
• داشتن رابطه جنسی پیش از تحریک شدن
• دوش واژینال
• مواد شیمیایی محصولات بهداشتی بانوان، شوینده های لباس و استخر ها
• سندرم شوگرن که نوعی بیماری التهابی دستگاه ایمنی است که رطوبت تولید شده توسط غده های بدن را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: درمان مشکلات غده بارتولن مسئول ترشح مایع روان کننده واژن

پولیپ

پولیپ ها، تومورهای غیر سرطانی هستند و گاهی بر روی دهانه رحم یا در مخاط آندومتر در رحم یافت می شوند.

پارگی واژن

رابطه جنسی خشن می تواند موجب پارگی و آسیب به واژن شود. این مورد بیشتر در صورت خشکی واژن به علت یائسگی، شیردهی یا دیگر عوامل رخ می دهد.

سرطان

خونریزی واژینال به غیر از زمان های پریودی که شامل لکه بینی پس از رابطه جنسی هم می شود، یک نشانه رایج سرطان دهانه رحم و واژن است. خونریزی پس از یائسگی همچنین می تواند نشانه سرطان آندومتر باشد.

در چه صورت ریسک خونریزی پس از رابطه جنسی افزایش می یابد؟

• ابتلا به سرطان دهانه رحم یا سرطان آندومتر
• یائسگی
• زایمان یا شیردهی
• رابطی جنسی با شرکای متعدد بدون استفاده از کاندوم
• تحریک نشدن پیش از رابطه جنسی
• دوش واژینال به طور مرتب

بیشتر بخوانید: علل و درمان واژینیسموس یا دخول غیر ممکن

چه هنگامی برای این علائم باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هنوز یائسه نشده اید و لکه بینی به سرعت از بین برود و دیگر رخ ندهد جای نگرانی نیست اما در صورت تکرار این اتفاق و همینطور در صورت یائسه بودن بهتر است سریع تر به پزشک مراجعه کنید.
اگر حتی یکی از علائم زیر را همراه با لکه بینی پس از نزدیکی داشتید، حتما به پزشک کنید.
• خارش یا سوزش واژن
• احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار
• رابطه جنسی دردناک
• خونریزی زیاد
• درد شکمی شدید
• کمردرد
• ترشح غیر عادی واژن

ترشحات غیرعادی بعد از نزدیکی

بهتر است برای تشخیص علت و درمان خونریزی پس از نزدیکی به متخصص زنان مراجعه کنید. پزشک سوالاتی از شما درباره مدت زمان و شدت خونریزی و رنگ خون خواهد پرسید.
به دلیل مرتبط بودن علائمتان با رابطه جنسی، پزشک همچنین درباره سابقه رفتار جنسی شما سوال خواهد کرد. برای مثال از شما درباره تعداد شرکای جنسی تان و همچنین استفاده مرتب از کاندوم سوال خواهد کرد.
بسته به علائم و سابقه رفتار جنسی تان، پزشک ممکن است معاینه لگنی را برای شما انجام دهد. معاینه لگنی می تواند به پزشک در یافتن منبع خونریزی کمک کند. خونریزی پس از رابطه جنسی می تواند ناشی از دیواره واژن، دهانه رحم، پیشاب یا دهانه واژن باشد.
برای کمک به تعیین علت خونریزی، پزشک شما ممکن است آزمایش هایی مانند پاپ اسمیر، تست بارداری، کشت ترشحات واژن یا کولپوسکوپی را تجویز کند.

هم اکنون مطب خانم دکتر ذاکرین مجهز به یکی از پیشرفته ترین دستگاههای کولپوسکوپ موجود در بازار است. چنانچه شما هم دچار مشکلات دهانه رحم و لکه بینی یا درد و سوزش هنگام رابطه هستید، پیشنهاد اکید می کنیم جهت بررسی های بیشتر به کولپوسکوپی اقدام کرده و درمان متناسب با مشکل خود را شروع کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.

مقاله ویژه: آیا کولپوسکوپی درد دارد؟

روشهای درمان لکه بینی بعد از رابطه جنسی؟

علت خونریزی شما تعیین کننده نوع درمان است. روشهای اصلی درمان لکه بینی بعد از رابطه جنسی عبارتند از:

لوبریکانت

اگر خونریزی ناشی از خشکی واژن باشد، مرطوب کننده های واژن می توانند سودمند باشند. مصرف مرتب این لوبریکانت ها می توانند افزایش دهنده رطوبت باشند و به بازیابی اسیدیته طبیعی واژن کمک کنند.

درمان با لیزر

لیزر مونالیزا تاچ یک درمان جوانسازی واژن با استفاده از لیزر فرکشنال CO2 است که به طور ویژه ای برای غشای واژن طراحی شده است. این لیزر با فعال سازی دوباره تولید کلاژن جدید و احیای وضعیت قبلی غشای واژن مسئله کاهش استروژن را که در طی یائسگی یا پس از زایمان رخ می دهد را حل می کند.

مقاله ویژه: نکاتی درباره لیزرمونالیزا که جای دیگری نخواهید خواند

در صورتیکه احیانا دچار آتروفی واژن یا علائم یائسگی شده اید، می توانید با مراجعه به خانم دکتر ذاکرین (متخصص و جراح زنان) جهت درمان آتروفی واژن با روش نوین لیزر درمانی اقدام کنید. انجام این عمل نیازمند دقت و حساسیت بالایی است و متخصص باید مسلط کار با لیزر باشد. جهت دریافت نوبت و وقت معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمایید.

لیزر مونالیزاتاچ

درمان با استروژن

اگر خشکی واژن ناشی از یائسگی یا برداشتن تخمدان ها باشد، می توان از درمان با استروژن به صورت دارو یا کرم استفاده کرد. اما باید به این نکته توجه که درمان با استروژن حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود و از مصرف خودسرانه استروژن اجتناب کنید زیرا باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان آندومتر می شود.

درمان عفونت

اگر علائم شما ناشی از عفونت باشند. پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

درمان سرطان

بسته به نوع سرطانی که فرد درگیر آن شده است، گزینه های درمان جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی برای وی به کار خواهند رفت.

مقاله ویژه: درمان زگیل تناسلی عامل اصلی سرطان دهانه رحم

جلوگیری از لکه بینی پس از نزدیکی

تعیین اینکه چطور می توان از خونریزی پس از نزدیکی جلوگیزی کرد، بستگی به علت خونریزی در گذشته دارد. برای اکثر زنان لوبریکانت یا لیزر درمانی می تواند مانع خشکی واژن و اصطکاک در طی رابطه جنسی شود.
اگر علائم شما ناشی از بیماری دیگری هستند می توانید با پزشک برای بهترین گزینه برای ممانعت از خونریزی پس از رابطه جنسی مشورت کنید. بهتر است به برنامه درمانی توصیه شده توسط پزشک عمل کنید و در صورت لزوم دوباره برای ادامه درمان مراجعه کنید.

نکته نهایی در مورد مشاهده خونابه بعد از نزدیکی

خونریزی پس از رابطه جنسی معمولا نشانه بیماری دیگری است. بسیاری از این بیماری ها مانند عفونت ها و پولیپ ها قابل درمان هستند. اگر یائسه شده اید در صورت مشاهده هرگونه خونریزی حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتیکه خونریزی پس از نزدیکی داشته اید، می توانید جهت حل این مشکل خود با مطب خانم دکتر ذاکرین تماس بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02144463475 تماس حاصل فرمائید.